26 Januar 2023
begrepet call-to-action er en oppfordring til å gi potensielle kunder en oppfordring til å gjøre en handling, som kan være en knapp eller lenke som oppfordrer til å gjøre en handling, som å kjøpe et produkt eller melde seg på et nyhetsbrev. Ved å gi besøkende en klar oppfordring til å gjøre det du ønsker, øker du sjansen for at de faktisk gjør det, og dermed øker du konverteringsraten.
En effektiv call-to-action er en som gir besøkende en klar oppfordring til å gjøre det du ønsker, som å kjøpe et produkt eller melde seg på et nyhetsbrev.
For å gjøre call-to-action mest mulig effektiv, bør den være lett å finne og lett å klikke på. Det kan være en knapp med teksten "Kjøp nå" på en nettbutikk eller en lenke som sier "Meld deg på vårt nyhetsbrev" på en blogg. Det er også viktig å velge riktig farge og design for call-to-action, slik at den skiller seg ut og fanger kunders oppmerksomhet.
En annen viktig faktor for å gjøre call-to-action effektiv er å formulere den på en slik måte at det gir verdi for besøkende, som å si "Få gratis frakt på ditt neste kjøp" eller "Få tilgang til eksklusive tilbud ved å melde deg på vårt nyhetsbrev". Ved å vise at det er noe å vinne for besøkende, øker du sjansen for at de faktisk gjør det du ønsker.
Når du skal velge call-to-action for din bedrift, er det viktig å tenke på hva som vil appellere til din målgruppe og hva som vil få dem til å gjøre det du ønsker. For eksempel, hvis målet ditt er å øke salget av et produkt, bør du ha en knapp med teksten "Kjøp nå" som er lett å finne og klikke på.
På den annen side, hvis målet ditt er å få flere til å melde seg på nyhetsbrevet ditt, bør du ha en lenke som sier "Meld deg på vårt nyhetsbrev" og formulere den på en måte som gir verdi for besøkende, som å si "Få tilgang til eksklusive tilbud ved å melde deg på vårt nyhetsbrev".
Det er også viktig å tilpasse call-to-action til formålet med siden eller innholdet du lager. Hvis du har en nettbutikk, bør du ha flere call-to-action knapper som "Kjøp nå" og "Legg i handlekurv" for å øke sjansene for et salg.
Når man skal plassere call-to-action på nettstedet ditt, er det viktig å tenke på hvor besøkende er mest sannsynlig å se den og hva som vil få dem til å klikke på den. En vanlig praksis er å plassere call-to-action i toppen eller bunnen av siden, slik at den er lett å se for besøkende uansett hvor de befinner seg på siden.
Det kan også være lurt å inkludere call-to-action flere steder på siden, som i et blogginnlegg eller på produktsiden, slik at besøkende har flere muligheter til å se den og klikke på den.
Det er viktig å tenke på hvordan call-to-action ser ut i forhold til resten av designet på nettstedet ditt. Det bør være lett å se og skille den ut fra resten av siden for å øke sjansene for at besøkende og kunder faktisk klikker på den.
Det kan være lurt å teste forskjellige plasseringer og design for call-to-action for å se hva som fungerer best for din bedrift. Se og tips om responsiv nettside for din bedrift for tilpassing uansett plattform besøkende bruker.
For å øke konverteringsraten din er det viktig å analysere og teste call-to-action på nettstedet ditt. Det finnes flere verktøy som kan hjelpe deg med å gjøre dette, som Google Analytics. Dette verktøyet lar deg se hvor mange som klikker på call-to-action, hvor mange som fullfører en handling etter å ha klikket på call-to-action og hvor ofte call-to-action blir sett.
Du kan også teste forskjellige versjoner av call-to-action for å se hva som fungerer best. Det kan være å teste forskjellige formuleringer, farger eller plasseringer for å se hva som øker konverteringsraten. Det er viktig å teste call-to-action over tid og å analysere resultatene for å se hva som fungerer best for din bedrift.
Ved å bruke disse verktøyene og metodene kan du øke konverteringsraten for din bedrift.
Når man skal lage en call-to-action, kan det være lurt å se på eksempler på hva som har fungert for andre bedrifter. Her er noen eksempler på effektiv call-to-action strategier som kan hjelpe deg å øke konverteringsraten din:
En knapp med teksten "Kjøp nå" på en nettbutikk som gjør det enkelt for besøkende å kjøpe et produkt.
En lenke som sier "Meld deg på vårt nyhetsbrev" på en blogg som gir verdi for besøkende ved å tilby eksklusive tilbud.
En knapp med teksten "Prøv gratis i dag" på en tjeneste side som gir besøkende muligheten til å prøve tjenesten uten å forplikte seg til å kjøpe den.
En lenke som sier "Lær mer" på en produktside som gir besøkende mer informasjon om produktet og øker sjansene for at de kjøper det.
En knapp med teksten "Book nå" på en bookingside som gjør det enkelt for besøkende å bestille en reservasjon.
En lenke som sier "Få din gratis guide" på en informasjonsside som gir verdi for besøkende ved å tilby en gratis guide om et relevant tema.
Disse eksemplene viser hvordan enkel, klare og synlige knapper og lenker og smarte plasseringer kan øke sjansene for at besøkende faktisk gjør det du ønsker (kjøper, melder seg på, booker, lærer mer etc.). Det er viktig å tilpasse call-to-actionn til din bedrift og målgruppe for å øke konverteringsraten. Innholdsmarkedsføring er og veldig effektivt kombinert med disse strategiene.
Nå som vi har gått gjennom de ulike stegene for å øke konverteringsraten ved hjelp av effektiv call-to-action, la oss oppsummere hva vi har lært. Vi har sett på hvorfor det er viktig å ha tydelige call-to-action, hvordan du kan gjøre dem mer effektiv ved å bruke retningslinjene for å skape ettertraktet innhold.
For å øke konverteringsraten, bør du først sørge for at call-to-action strategiene dine er tydelige og lett tilgjengelige på nettstedet ditt. Deretter bør du fokusere på å skape ettertraktet innhold ved å tilby verdi og løse problemer for dine besøkende.
Det er og viktig med en rask nettside for å sikre at ikke besøkende hopper av før de kommer til call-to-action.